Skip to content →

Strukturer ændringerne i virksomheden

Skilt der symboliserer ændringer

Hvis du enten ejer eller arbejder i en virksomhed, der står over for strukturelle ændringer, er det en god ide at få hjælp til at gennemføre ændringerne. Over halvdelen af alle større ændringer i virksomheds fejler nemlig. Vil man undgå dette skal man anvende change management models

Det er en generel tendens i virksomheder, at man undervurderer vigtigheden af, at få strukturet forestående ændringer ordentligt, hvilket medfører at der næsten altid opstår uventede problemer, når ændringer skal gennemføres. Dette leder tit til problemer for kunderne, og i mange tilfælde til store udgifter, fordi virksomheden pludselig skal finde en korttidsløsning, så kunderne ikke oplever problemer, samtidig med at der arbejdes videre på den langsigtede løsning.

Motivering af medarbejderne er nøglen

For at få ændringerne til at forløbe så smertefrit som muligt, er det vigtigt at medarbejderne forstår vigtigheden af at ændringerne gennemføres. Det falder således tilbage på lederne, hvis ikke dette er tilfældet. Lederne skal være i stand til, gennem kommunikation, lederskab og modeller, at fremkalde en passion for ændringerne blandt medarbejderne. De skal således kunne fremføre taler, der appellerer til medarbejdernes hjerter, og skaber stemning, der baner vejen for at løfte i flok.

Giv plads til den enkelte medarbejder

Når der skal gennemføres store ændringer, gennemgår medarbejderne typisk nogle faser, men tidshorisonten fra medarbejder til medarbejder kan variere meget, hvilket man som ledelse skal være klar til at acceptere, og give plads til. Disse følelsesmæssige faser vil typisk påvirke produktiviteten for medarbejderne, og er man ikke forberedt på det, kan man derfor træffe dårlige beslutninger. Dette kan være i form af fyringer eller yderligere omstruktureringer, fordi man eksempelvis tror at den enkelte medarbejder alligevel ikke passer til den rolle, som vedkommende ellers var udset til at skulle have. De seks faser som medarbejderne gennemgår kan ses her:

  1. Chok
  2. Fornægtelse
  3. Vrede
  4. Depression
  5. Acceptering
  6. Integrering

Medarbejdernes produktivitet vil være lavest i de to midterste faser, og faldet kan godt være særdeles mærkbart, men her er det vigtigt at man giver plads til at medarbejderne kan komme ovenpå igen.

Når man kigger på de faser, som medarbejderne skal igennem, er det måske nemmere at forstå, hvorfor det er så vigtigt med gode change management modeller, så ændringerne forløber så smertefrit som muligt. Det er altså specielt vigtigt at lederne formår at motivere medarbejderne, så man kan forkorte den følelsesmæssige proces de skal igennem. Hvis man kan få medarbejderne til at få en følelse af, at sammen er vi stærkere, kan denne fællesskabsfølelse bære medarbejderne lettere igennem faserne.

 

 

Published in Virksomheder

Comments are closed.